Set SENDI

Powered by TripAdvisor

Omega Guard Shaklee

Powered by TripAdvisor

Tuesday, December 10, 2013

Psoriasis

Definasi
Psoriasis adalah penyakit kulit yang kronik di mana kulit penghidap menebal lebih cepat dari kulit yang normal. Penyakit ini tidak berjangkit. Kawasan yang biasa dihidapi adalah kulit kepala, lutut, siku lengan dan kaki tetapi boleh juga melibatkan bahagian badan yang lain termasuk kuku.



Tanda-tanda
Tahap serius berbeza bagi setiap individu. Tanda-tanda berlainan bagi setiap individu dan merangkumi :
  • Keguguran sisik pada kulit
  • Tompok-tompok merah pada kulit kepala, siku, lutut dan bahagian lain badan.
  • Gatal tetapi pada tahap yang minima
Jenis-jenis psoriasis
  • Paling lazim adalah psoriasis yang bertompok
  • Di kalangan kanak-kanak biasanya terdapat guttate psoriasis.
  • Jenis teruk yang memerlukan rawatan di hospital dipanggil erythrodermic psoriasis
  • Psoriasis bahagian lampin
  • Pustular psoriasis- adalah bentuk psoriasis yang sangat teruk di mana ia bernanah dan menyebabkan kesakitan

Faktor penyebab Psoriasis?
Antara faktor yang merangsang penyakit kronik ini ialah cahaya matahari. Cahaya matahari merangsang 10 peratus daripada pesakit psoriasis walaupun sebahagian besar keadaan pesakit menjadi lebih baik dengan pendedahan cahaya matahari.
Selain itu, pengambilan ubat-ubatan seperti ‘beta blockers’ untuk rawatan penyakit darah tinggi dan sakit jantung, ’lithium’ untuk penyakit psikiatri serta ubat untuk perawatan malaria boleh merangsang kepada penyakit psoriasis.
Fenomena ‘koebner’ merupakan salah satu perangsang kepada penyakit kronik ini. Ianya merupakan suatu keadaan trauma pada epidermis dan dermis seperti kesan garu, luka atau pembedahan akan menyebabkan Psoriasis tumbuh di tempat berkenaan.
Selain itu.jangkitan kuman seperti jangkitan sakit tekak oleh bakteria ‘Streptococcus’ juga boleh merangsang ‘guttate psoriasis’. 
Psoriasis terbentuk di mana-mana bahagian kulit samada dari kulit kepala hingga ke hujung kaki termasuk bahagian kuku. Penyakit ini terjadi disebabkan ‘abnormality’ pada system imuniti atau lebih khusus pada sel limfosit T dari kumpulan sel darah putih.
Pada peringkat awal, psoriasis timbul dalam bentuk bintik kecil merah dan kemudian menjadi tompok merah. Tompok merah kemudiannya menebal dan mengeras. Lapisan keras berkenaan akan menjadi sel-sel mati berwarna perak.
Komplikasi
Psoriasis boleh menyebabkan arthritis yang dikenali sebagai arthritis psoriatik. Gejala adalah sakit atau bengkak pada sendi. Sendi yang biasanya terlibat adalah:
  • Sendi-sendi hujung pada jari tangan atau kaki
  • Bahagian belakang, pergelangan tangan, lutut atau pergelangan kaki
Rawatan (Bergantung kepada lokasi dan keterukan kulit terlibat)
Krim dan ubatan yang boleh melegakan.
Pelembab
  • Ia adalah penting untuk menjaga kulit yang terlibat lembap sepanjang masa. Anda seharusnya :
    • Menggunakan pengganti sabun contohnya krim akueus atau salap pelembap bila sisik agak banyak
    • Memotong pendek kuku jari tangan dan kaki untuk mengelakkan daripada menggaru supaya kulit tidak rosak
    • Sapu pelembap sebaik sahaja selepas mandi

Perkara perlu diingati
Psoriasis bukan penyakit berjangkit. Ianya tidak boleh sembuh tetapi rawatan jangka panjang boleh mengawal masalah ini. Jangan garu atau kikis sisik atau psoriasis kerana ia akan menjadi lebih teruk dan kulit menebal.
Sumber: myhealth.gov.my
Macam yang adaa tulis tadi, rawatan boleh dilakukan melalui pengambilan ubatan dan krim..tapi ada juga yang mahu kan alternatif melalui pengambilan supplement. Tak salah ye sebab itu juga salah satu usaha kita dalam mengawal psoriosis dari merebak dan menjadi semakin teruk.


CADANGAN SUPPLEMENT
DALAMAN

NUTRIFERON- Penting untuk meningkatkan immune system supaya badan lebih kuat tak tidak mudah diserang penyakit, Immune Booster

ESP- Merupakan sumber protein terbaik. Protein adalah makanan bagi sel yang sihat dan bahan asas bagi pembentukan sel kulit yang baru.

Vitamin C- Menggalakkan penghasilan kolagen bagi mengikat sel-sel kulit dan mengelakkan kulit dari mudah menggelupas.

Bcomplex- Stress boleh menyebabkan psoriosis lebih cepat merebak. Jadi amat penting untuk sentiasa tenang. Bcomplex boleh bertindak  sebagai anti-stress dan membantu untuk menghindari stress.

*SHAKLEE COLLAGEN POWDER- Sumber kolagen asli membantu memperbaiki sel kulit dan mengikat sel dengan baik serta mengelakkan penggelupasan teruk.

*VIVIX-Bertindak dari peringkat DNA untuk memperbaiki sel dan meningkatkan imuniti tubuh. Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal


LUARAN

HERBAL CREAM- memberikan kelembapan dan melembutkan kulit yang kasar

BASIC H- Memberikan dan mengekalkan kelembapan kulit secara semulajadi. Hanya campurkan 2-3 titis dalam air mandian.
Ini adalah antara cadangan vitamin supplement untuk masalah psoriasis. Tapi perlu diingatkan ye, ini bukan ubat dan tidak bermaksud untuk merawat..ini adalah salah satu alternatif bagi mengawal psoriosis kerana psoriosis tidak boleh sembut tetapi boleh dikawal.

No comments:

Post a Comment